Experience

Mengkritik bukan bermakna tidak suka, kita prihatin untuk memperbaiki, mengkritik kerana kita dapat lihat kesilapan yang berlaku dan kita melontarkan idea memberi cadangan untuk membetulkan kekurangan itu, mengkritik dengan ilmiah dan fakta itu sihat bukan mengkritik dengan emosi

Lifehack

Tuesday, February 14, 2017

Thank You and Appreciation Phrases for Letters and Emails

Remember! Says "Thank You" doesn't kill you
Employee Thank You
Thank you for all your help.

I'm happy to have you as a part of this team. In the short time you have been here, you have really helped to make things run smoothly. I really appreciate your willingness to help out wherever needed. It's that kind of flexibility and dedication that will help this company grow to its full potential.

Job Interview Thank You
I appreciate the time you took to interview me. I am very interested in working for you and look forward to hearing from you about this position.

Thank You for Answering Question
I thank you for taking time out to answer my question. I am sure that you are really busy and I appreciate you taking the time to respond personally to me. Thank you again.

Thank You for Boss
Thank you for your confidence in me and your support for this project. I'm sure you're going to be pleased with the results.

Thank You for Career Assistance
Thank you for taking the time to talk with me. I sincerely appreciate the time you spent reviewing my career goals and recommending strategies for achieving them.
Your advice was very helpful and gave me a new perspective on available opportunities.

Wednesday, February 1, 2017

Tips how to really appreciate your women

Whatever u give a woman, she will make it greater. Give her sperm, she will give u a baby. Give her a house, she will give u a home. Give her groceries, she will give u a meal. Give her a smile n she will give u her heart. She multiplies and enlarges what she is given. So if u give her crap, be ready to receive a ton of shit.

Sometimes in along term relationship men forget how to really appreciate their women. They stray away from all the things they use to do for her when they were younger and eventually some forget. Well, these top ten things will help you remember so you could show your appreciating and she'll show you hers. Love is a give and return thing, if you're not giving something she won't return anything.


10 Thing to appreciate your women

10. Cooking
There a saying cooking a meal leads to man heart, the same goes for a woman. Cooking a meal for your woman is one of the sweetest things a man can do. Pick a meal you know that is simply for you and elegant. For instance, spaghetti; it's not that much work into it and not really hard. You could buy the sauce and heat it up and you'll have yourself a little romantic dish.

9. Watch what she wants to watch

Television to men is a sacred thing but sometimes let go of the remote. Watch her "woman" show like Oprah or Dr. Phil. You might not like it because it's a "woman" show but if you continue to watch you may enjoy it. There is nothing wrong with what she wants to watch it's just not your preference; just like basketball or cartoons aren't her but sometimes she sucks it up and watch with you.

Thursday, January 19, 2017

Ketahui TANDA-TANDA PENYAKIT PADA DIRI KITA

Tanda sakit yang selalu kita rasakan pada tubuh badan kita ada hubung kait dengan fungsi badan yang lain. Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri kita :-

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).

i) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.
Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
ii) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
iii) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
iv) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
v) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG

Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.
i) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
ii) Hidung tersumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii) Bersin :
a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK

i). Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii). Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii). Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

Monday, December 19, 2016

Terseliuh dan Tergeliat Otot

Penyakit

Title: Terseliuh dan Tergeliat Otot

APAKAH TERSELIUH DAN TERGELIAT OTOT?
Terseliuh dan tergeliat adalah kecederaan pada ligamen dan tendon sendi. Terseliuh melibatkan peregangan atau koyakan pada ligamen manakala tergeliat pula melibatkan peregangan atau koyakan berlebihan pada otot atau tendon. Kedua-dua keadaan menyebabkan kesakitan dan pembengkakan.
Seseorang individu boleh mengalami terseliuh dan tergeliat otot apabila jatuh, terkilas tangan atau kaki, bermain sukan atau melakukan aktiviti fizikal yang berlebihan.

TANDA-TANDA DAN SIMPTOM

Terseliuh
  • Sakit
  • Bengkak
  • Lebam
  • Hilang kemampuan untuk menggerak dan menggunakan sendi
  • Kadangkala terdengar bunyi ‘pop’ dan rasa seperti terkoyak pada sendi apabila kecederaan berlaku
Tergeliat
  • Sakit
  • Kekejangan otot
  • Lemah otot
  • Bengkak, kejang, atau peradangan setempat. dan tergeliat yang lebih parah boleh menyebabkan kehilangan fungsi otot
  • Keadaan tergeliat yang parah selalunya menyebabkan rasa sakit dan menyukarkan pergerakan


Sunday, December 18, 2016

Om Pra Maa Pood (No Matter What You Say) - Bird & Sek Loso

Lyrics Thai - English


Ter dern maa haa tam naa sao
You come to me with a sad face

Ter bork waa rao bai gun mai dai
and tell me that we can't get along.

Ter bork waa chun dee gern bai sam rup ter
You say I'm too good, for you.

Kum poot ter nun mun ngai dee yung nohn yung nee tam naa dtaa
But those words are too easy.

Tam meuan waa chun ben puk blaa mai chai kon
You acting like I'm a vegetable, a fish, not a man.

Sunday, October 16, 2016

Menghadapi pemergian & kehilangan orang tersayang

Dari: nurserikandiislam.blogspot.my
Semua orang akan diuji tuhan, semua orang akan merasai kehilangan. Kesakitan kehilangan orang tersayang. Yang selalu disisi, dihati dan menemani jiwa hari hari. Namun bila sampainya hari tuhan ambil dia semula. Kita akan rasa satu dentuman halilintar yang memecah gunung ganang. Sakit . 

Namun sebenarnya kenangan dengan mereka itu lah kekuatan. Ingatan itu mampu buat kita berdoa untuk dia, sebab dia ada dalam jalur masa hidup kita nan indah dulu. 

Rasullullah saw juga di uji .Pernah kehilangan orang tersayang, dua orang dalam tempoh berdekatan . Namun dia redha dan mengetahui betapa besar nilai ganjaran mereka bersabar & betapa sayang ALLAH kepada beliau.


Kalau rindu sangat, apa kita kena buat ? Paling penting kita kena sedar , yang dia pergi menghadap tuhan DIA, tuhan kita juga. yang kita juga akan temui nanti . Lepas tu, kita kena sibuk-sibukkan diri , pastinya dia tak mahu kita bersedih dan menyalahkan takdir kan ? Jadi kita kena kuat . Jangan terlalu bersedih, kasihanilah roh dia, kesihatan kita juga penting untuk orang lain yang sayang kita di atas muka bumi ni, tau .

Wednesday, October 5, 2016

Soalan-soalan PANAS bagi orang Islam anda perlu tahu

Sewaktu Nabi Muhammad saw wafat, telah sempurna Islam itu. Maka, semua persoalan dan keraguan tentang Islam, pasti akan ada jawapannya. Hanya ilmu di dada sebagai penentu, jawapan apa yang perlu diberi bagi membidas kembali persoalan dan keraguan yang sengaja ditimbulkan oleh orang bukan Islam pada orang Islam. Ada di antara mereka yang bertanya bukan kerana hendak tahu, tapi kerana hendak membuatkan orang Islam yang ilmu hanya ala kadar berasa was-was dengan Islam dan akhirnya orang Islam akan berasa was-was dengan agama yang dianutinya. Nauzubillah.

Soalan-soalan yang dinyatakan di bawah, sebenarnya memang benar-benar pernah ditanya oleh orang bukan Islam secara spontan pada orang Islam. Jadi jawapan yang disampaikan di bawah ini diharap dapat membantu membidas persoalan tersebut.

  1. Nama Nabi Isa as disebut 25 kali dalam Al-Quran, tetapi berapa kali nama Nabi Muhammad saw disebut dalam Al-Quran?
    Nama Nabi Muhammad saw hanya disebut 5 kali sahaja di dalam Al-Quran. Manakala nama Nabi Isa as disebut 25 kali. Mengapa? Kerana Al-Quran diwahyukan pada Nabi Muhammad saw, sebab itu nama Nabi Muhammad saw jarang disebut. Al-Quran diturunkan bukan semata-mata untuk memaparkan kisah Nabi Muhammad saw tapi adalah sebagai panduan perjalanan hidup umat Islam.

  2. Nama Nabi Isa lebih banya disebut daripada nama Nabi Muhammad saw dalam Al-Quran. Tentu sahaja Nabi Isa lebih hebatkan?
    Dalam Bible, nama syaitan lebih banyak daripada nama Nabi Isa. Jadi, adakah syaitan lebih hebat daripada Nabi Isa? Sebenarnya Allah tidak bezakan tentang kehebatan Nabi dan RasulNya. Walaubagaimanapun, Allah lebih Maha Mengetahui.

  3. Dalam Islam percaya yang Nabi Isa as diangkat ke langit, sedangkan Nabi Muhammad saw wafat. Jadi, bila Nabi Isa as dibawa ke langit, tentu sahaja Nabi Isa itu Tuhan kan?
    Dalam banyak-banyak kaum, hanya kaum Nasrani sahaja yang telah salah anggap tentang nabi yang diutuskan kepadanya sebagai Tuhan (Nabi Isa). Sedangkan, dalam Bible juga ada menyatakan bahawa Jesus (Nabi Isa) berkata “Siapa yang taat pada Allah akan masuk Syurga, siapa yang menganggap Jesus sebagai tuhan akan masuk neraka”. (Kitab Injil yang menjadi rujukan pengganut Kristian sekarang ini sebenarnya telah dimanipulasi isi kandungannya)

  4. Dalam Islam, Nabi Muhammad saw adalah Nabi terakhir. Tapi, di akhir zaman nanti Nabi Isa as akan turun. Kenapa tidak dikatakan Nabi Isa as yang terakhir?
    Nabi Muhammad saw adalah nabi terakhir berdasarkan tahun kelahirannya. Contohnya, jika anak bongsu meninggal dunia, sedangkan anak sulung masih hidup, anak sulung tetap kekal pangkatnya sebagai yang sulung.

  5. Nabi Isa as disembah sebagai anak Tuhan kerana dianggap mulia sebab lahir tanpa bapa.
    Antara ibu dan anak, mana yang lagi mulia? Tentu ibu kan? Jadi, kenapa orang Kristian tidak menyembah Mariam saja? Bukankah Mariam itu ibu, tentu lagi mulia. Nabi Adam merupakan manusia pertama juga lahir tanpa bapa, malah tanpa ibu juga. Jadi, kenapa tidak disembah Adam saja?
    Firman Allah swt : “Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: “Jadilah engkau!” maka menjadilah ia. -Surah Al-Imran, ayat-59.

  6. Jika membaca tafsir, Allah berfirman sekejap guna ‘Aku’, sekejap guna ‘Kami’. Kenapa? Bukankah maksud ‘Kami’ itu mewakili ‘Tuhan + Mariam + Anak Tuhan (Isa)’?
    Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab. ‘Aku’ kata jamaknya ‘Kami’ yang menggambarkan tentang ‘Allah dan keagunganNya’ . Bukankah Queen Elizebeth ketika bertitah, beliau guna ‘We’ bukan ‘I’?

  7. Orang Sikh Punjabi bertanya, kenapa Islam perlu potong rambut? Bukankah rambut itu anugerah tuhan yang perlu disimpan?
    Kita jawab dengan soalan ini, kuku juga anugerah tuhan, kenapa orang Sikh Punjabi potong kuku?

  8. Sami Buddha vegetarian bertanya, kenapa Islam disuruh membunuh binatang untuk dimakan? Bukankah itu zalim kerana membunuh hidupan bernyawa?
    Sains telah membuktikan bahawa sayur dan pokok turut mempunyai nyawa. Malah, apabila kita basuh tangan pun, ada banyak nyawa kuman yang kita bunuh. Itu tidak kejam? Apabila kita membunuh (sembelih) seekor lembu, sebenarnya kita telah menyelamatkan banyak nyawa manusia daripada mati kelaparan.

  9. Sami Buddha menjawab “Bunuh sayur dosa kecil sebab sayur kurang deria. Bunuh binatang dosa besar”
    Habis tu, adakah kita cuma berdosa kecil jika membunuh orang yang pekak, buta, dan bisu hanya kerana dia tidak ada deria?

  10. Sami Buddha menjawab lagi “Jika kita bunuh sayur, sayur akan tumbuh balik”
    Jadi, makanlah ekor cicak kerana ekor cicak akan tumbuh semula selepas putus.

  11. Sami Buddha berkata lagi, “Makan binatang akan dapat banyak penyakit”
    Sebenarnya, penyakit datang kerana kita banyak makan. Bukan kerana makan binatang. Allah suruh makan secara sederhana. Nabi juga suruh berhenti makan sebelum kenyang. Lagipun, Allah dah beri gigi taring dan gigi kacip untuk manusia makan binatang dan sayuran. Bukankah tembakau dan ganja itu juga berasal dari tumbuhan? Lagi besar penyakitnya. Lembu yang ragut rumput hari-hari pun boleh jadi lembu gila. Sebenarnya, tak kesah pun kalau kita tak nak makan daging, tapi jangan lah cakap haram apa yang telah Allah halalkan.

  12. Kan babi itu ciptaan Allah, kenapa Islam tak makan babi?
    Sebab bukan semua ciptaan Allah adalah untuk dimakan. Jika begitu, batu dan kayu juga ciptaan Allah. Manusia juga ciptaan Allah. Nak jadi kanibal?

  13. Islam cakap Hindu sembah berhala tetapi Islam hari-hari sembah Kaabah.
    Islam bukan sembah Kaabah. Tapi Kaabah itu adalah Kiblat untuk satukan umat. Dalam Islam dah sebut, siapa sembah Kaabah akan masuk neraka kerana Islam sembah Allah, kaabah cuma kiblat. Ada bezanya. Bukti, orang yg sembah berhala tidak akan pijak berhala, tapi orang Islam pijak Kaabah untuk melaungkan azan. Orang Hindu tak akan pijak gambar berhala tapi orang Islam hari-hari pijak gambar Kaabah di sejadah. Jika ada sepanduk gambar Kaabah direntangkan di KLCC sekalipun, orang Islam tetap solat menghadap Kaabah di Mekah kerana itu kiblat kita untuk sembah Allah. Bukan sembah Kaabah!

  14. Kenapa perlu ikut Nabi Muhammad saw? Nabi dan Rasul sebelum baginda itu sesatkah?
    Nabi sebelum Nabi Muhammad saw diutus untuk kaum dan zaman tertentu sahaja. Sedangkan Nabi Muhammad saw diutus untuk semua kaum dan sepanjang zaman.

  15. Apa bukti Allah wujud? Mana Allah? Tak nampak pun.
    (Tampar beliau!) Kemudian cakap, sakit itu wujud dan boleh dirasa, tapi adakah kita nampak sakit itu? Begitu juga dengan kewujudan Allah. Allah itu wujud dan kita boleh rasa nikmat pemberian-Nya, tapi kita tak boleh nampak Allah.
Sumber: szlihin

Recent Post